Türk Hava Yollarının (THY) Zonguldak – İstanbul arasındaki seferlerini yılın ilk 4 ayında üst üste iptal etmesi, havayolu ulaşımında önemli aksaklıklara yol açarken, Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Zonguldak Milletvekili ve KİT Komisyonu Üyesi Deniz Yavuzyılmaz, konuyu Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) gündemine taşıyarak, yaşanan soruna dikkat çekmişti.
Milletvekilinin araştırmaları ile THY’nin 13 Ocak 2022 – 12 Nisan 2022 tarihleri arasında planladığı 55 seferinden 27 tanesinin iptal edildiği ortaya çıkarken, iptallerin Meclise taşınmasının ardından, THY’nin geri adım atarak, seferlerin tekrar ‘sorunsuz olarak’ gerçekleşmeye başladığı tespit edildi.
Buna göre, Zonguldak – İstanbul uçuşlarını icra eden THY’nin, son üç ay içinde karşılıklı olarak düzenlenmesi planlanan toplam 40 seferinden 38’ini sorunsuz şekilde gerçekleştirdiği, sadece 1 seferin iptal olduğu görüldü.
Yaşanan gelişmeyi ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından önergesine verilen yanıtı değerlendiren CHP’li Yavuzyılmaz ise şunları konuştu:
‘THY yanlıştan döndü’
“Geçtiğimiz yıl pist büyütme çalışmaları tamamlanan ve fiziksel iyileştirmeler sonrasında güvenli uçuşa engel mâniaları ortadan kaldırılan Zonguldak Havalimanında, Zonguldak – İstanbul arasında düzenlenmesi planlanan 55 seferinden 27 tanesinin iptal edildiğini tespit etmiş, ardından ‘Seferler neden bu kadar çok iptal ediliyor’ diye sorarak konuyu Meclis gündemine taşımıştık.
Önergemizin, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına ulaşmasının ardından ise sefer iptallerine son verildiğini, THY’nin yanlıştan dönerek, düzenlenmesi planlanan toplam 40 seferinden 38’ini sorunsuz şekilde gerçekleştirildiğini yine tespit etmiş bulunmaktayız.
‘Bakanlığın yanıtını belgeler ile çürüttük’
Diğer taraftan yapılan sefer iptalleri nedeniyle kaç yolcu için tazimat alma hakkının doğduğunu, tazminat hakkı doğan yolculardan kaçının tazminat talebinde bulunduğunu ve bu çerçevede havayolu şirketince yolculara ödenen toplam tazminat tutarının ne kadar olduğunu Bakanlığa sormuştuk.
Bakanlıktan gelen yanıtta özetle ‘Havayolu İle Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik (SHY-YOLCU)” esasları dikkate alınarak işlem yapıldığını ancak vatandaşlarca bahse konu havaalanında anılan tarihler arasında yapılan iptallerle ilgili herhangi bir başvurunun yapılmadığı’ yanıtını almış bulunmaktayız.
Yani söz konusu yanıta göre 4 ay boyunca sefer iptali nedeniyle mağdur olan ve hak kaybına uğrayan onlarca yolcudan hiçbirinin ‘yolcu hakları’ çerçevesinde tazminat talebinde bulunmadığından bahsedilmekte.
Elbette, hayatın olağan akışına ters olan bu yanıtında doğruluğunu sorguladık ve mağdur olan yolcuların arasında tazminat talebinde bulunanların olduğunu ve sefer başına 100 Euro (Yaklaşık 1755 TL) tutarında tazminata hak kazandıklarını yine belgeleri ile tespit ettik.
‘Vatandaşı havayolundan soğutan uygulamaların tekrar yaşanmasına müsaade etmeyeceğiz’
Görüldüğü üzere, maliyetler nedeniyle iptal edilen seferlerin vatandaşları mağdur etmenin ötesinde havayolu şirketi için de ciddi gelir kayıplarına yol açtığı ve Bakanlığın önergeyi doğru yanıtlamadığını böylelikle ortaya çıkmıştır.
Vatandaşlarımızı mağdur eden ve havayolu seyahatinden soğutan bu yanlış politikaların ve haksız uygulamaların tekrar yaşanmaması için sürecin takipçisi olmaya devam edeceğiz.”